Ahad, 18 September 2011

Mampukah aku menegur mereka.. .

Bismillah
Dengan nama Allah
Aku diberi kekuatan
Untuk menukil beberapa kata

Ya Allah
Betapa tidak mampu hambaMu ini
dalam mencegah yang mungkar
dan mengajak yang maaruf

Betapa ramainya yang kubaca
dalam laman maya mereka
berkisar tentang agama
namun..

Hakikatnya sangat menyedihkan aku
Dalam Al-Quran Allah berfirman
Dalam surah As-Soft ayat 2 hingga 3
Yang bermaksud

~<>~ Wahai orang yang beriman janganlah kamu berkata perkara yang kamu sendiri tidak kerjakan, tidak disukai disisi Allah barangsiapa yang mengatakan tapi tidak pula melakukannya ~<>~

Aku dapati ramainya kawan, teman dan juga sahabatku
serta mungkin diriku sendiri
melakukan perkara sebegini
Mampukah aku menegur mereka

Aku lihat dalam halaman mereka
perkara yang tidak patut aku lihat
aku sedih.. namun..
Mampukah aku menegur mereka

Aku melihat ramai 
yang hendak membawa Islam
tetapi penampilan mereka
pakaian mereka
sikap mereka
perspektif mereka
tidak sepertimana yang mereka ingin bawa
Mampukah aku menegur mereka

Aku menyaksikan ramai yang berjanji
tetapi sesekali tidak menunaikannya
bahkan pula menyakiti hati orang lain
mampukah aku menegur mereka

Aku melihat ramai
yang bercinta sebelum kahwin
penuh dengan janji manis dan pujian
mengambil sesuatu yang bukan lagi miliknya
Namun..
mampukah aku menegur mereka

Aku melihat golongan berilmu dan beragama
sibuk menambah ilmu sendiri
namun tidak pula cuba untuk menyebarkannya
kepada si jahil 
mampukah aku menegur mereka

Mampukah aku..
Ya Allah
 (T_T)
KepadaMu kuberserah
Agar diberi kekuatan
Untuk sekurang-kurangnya
menegur diriku sendiri

"Ingatlah sahabat, jangan sesekali kamu mengatakan perkara yang kamu tidak lakukan, kelak akan memakan diri sendiri, Allah itu maha adil, Dia akan kembalikan sesuatu perkara itu kepada yang berhak menerimanya.."

Nukilan One-In_Saffi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan